Lourdes, Franciaország éke (1)

Mészáros Angelika  2010.12.25. 7:13

Lourdes a festői Pireneusok között, a Gave patak mentén húzódik meg, közvetlenül a francia-spanyol határ mentén...

...közel a Földközi-tengerhez. A világhírű kegyhely a jelenések előtt alig ismert, nyomorúságos település volt. ... Az események Lourdes-ban is váratlanul kezdődtek. Három gyermek, Bernadette és Maria Soubirous, a helyi szegény molnár leányai és Janka Abadie 1858. február 11-én fát szedegetett a Massabielle szikla környékén. A gyermekek a malompatakon is át-gázoltak. A 14 éves, beteges Bernadett azonban elmaradt társaitól, hogy lehúzza cipőjét és harisnyáját. E művelet közben váratlan és erős szélzúgásra lett figyelmes. Amint felnézett, a patak túlsó oldalán egy sziklahasadékban a Szent Szüzet pillantotta meg.
A jelenés asszonya természetfölötti fénytől övezve, gyönyörű fehér ruhában tűnt fel. Sarutlan lábait, amelyek egy vadrózsabokor ágait érintették, egy-egy aranyrózsa díszítette, derekát pedig kék öv fonta körül. Fejéről dús fátyol hullott alá. A Szűz imádságra kulcsolt keze hófehér rózsafüzért tartott, amelynek szemeit aranylánc fogta egybe. Bernadett ijedtében rózsafüzére után kapott, de félelmében még keresztet sem tudott vetni. A Hölgy ekkor bátorítólag rámosolygott a gyermekre, lassan, méltóságteljesen keresztet vetett, de nem szólt semmit. Bernadett mindenben követte a Szent Szüzet. Ő is keresztet vetett, majd pedig térden állva imádkozni kezdte a rózsafüzért. Amikor befejezte, Jézus anyja intett Bernadettnek, hogy menjen közelebb, de ő nem merte megközelíteni. Erre a jelenés eltűnt.
A Lourdes-i Boldogasszony 18 alkalommal jelent meg Bernadettnek.
(Részlet)

Azért kezdtem a fenti bevezetővel ezt az írást, hogy elképzelhető legyen, hol jártam többedmagammal októberben. Zarándokolni voltunk, mint sok esetben. Egyúttal rögtön felhívom a figyelmet arra, hogy ilyen helyekre ellátogathat a nem hívő is. A döntés, hogy elmegyek erre az útra, hamar megtörtént, de mikor közeledett az utazás ideje, kezdtem izgulni, ugyanis repülővel utaztunk ezer kilométert. Ezelőtt még nem utaztam repülővel, és be kell vallanom, hogy a repülés gondolata számtalan álmatlan éjszakát okozott. Végül probléma nélkül, igaz kis késéssel, de felszálltunk és mondhatom, kellemes érzés volt. A kisfiamra gondoltam: ő biztosan ezt kiabálta volna: anya ez csúcs, ez csúcs! Este fél tízkor szálltunk fel, és szép volt a vidék felülről. Hamar el is andalított a folytonos halk motorzúgás és a különféle nyelveken hozzánk beszélő utaskísérők hangja.

A spanyolországi Ghironában szálltunk le, onnan még hatszázhetven kilométert tettünk meg busszal. Nekem a buszozás is rövidnek tűnt – betakaróztam a kabátommal és már ismét aludtam. Reggelre érkeztünk a szálláshelyünkre, a Chateau Fort szállóba, vagyis Lourdes-ba. Aki nem tudott aludni sem a repülőn, sem a buszban annak bizony rövid volt a három óra alvás, ugyanis a kísérőinkkel Patkós Attila idegenvezetővel és Bozay Krisztián lelkiatyával a reggeli után rögtön útnak indultunk Lourdes felfedezésére.

Első utunk mely a szálláshelyünktől nem volt messze, a szentélybe vezetett a Lourdes-i csoda színhelyére, ahová több mint hétmillió ember látogat el évente. A Gave folyón át, amely körülveszi e kegyhelyet, léptünk be a Szent Mihály-kapun. Először a két egymás fölé épített bazilikába vezetett utunk. A Szeplőtelen Fogantatás-bazilika, amely a legfelső, és abban is Szent Gábriel kápolnájában mutatta be Krisztián atya nekünk a szentmisét. Ezután körbejártuk a bazilikát, amelyben több kápolna is van. Láthattuk többek között azt a kriptát is, ahol Szent Bernadett ereklyéjét őrzik.

A Fogantatás-bazilikából elsétáltunk a jelenések színhelyére, a Massabielle Barlangba, mely a Gave folyó mellett található, s melyet a Massabielle szikla ural. Kilenc és fél méter mély a barlang. Az oltár bal oldalán található a Forrás, melyet a Szent Szűz kérésére Bernadette fakasztott kezével. A Forrás vize csatornázva van és táplálja a szökőkutakat, a medencéket illetve a vízvezetéket. Mi is körbejártuk a barlangot, elhaladtunk a forrás mellett (a mélyedésben látni a Szűzanya szobrát), majd elhaladtunk a fürdő épülete mellett. A fürdőt medencék képezik és a zarándokok többsége csak azért jön el, hogy megmerítkezzen a tizenkét fokos vízben.

Hosszú sorokban kígyóztak a betegek tolókocsijukkal, melyeket egy-egy ápolónő húzott. A fürdőt nem látogattam meg, de akik vállalkoztak rá, azok élménytől remegve tértek vissza a csoporthoz. Lordues látképéhez hozzátartozik a rengeteg kórház: körbeveszik a szentélyt, melyet a betegek tolókocsival is könnyen megközelíthetnek. Ezután következik az a hely, ahol rengeteg gyertya ég, a kegyelet, a fel-ajánlás gyertyái. Vezetőnk elvezett bennünket Skóciai Szent Margit magyar származású skót királyné szobrához, mert szerinte elfeledett szentünk. A hídon áthaladva a Szent József-kápolna előtt, vagyis a Bernadett-bazilika mellett (ez hatalmas sportcsarnokra hasonlít, padokkal, látványnak nem szép) látható az a Pieta-szobor, melyet Regőczy István atya ajándékozott Lourdes-nak.

(Folytatjuk)

A szerző felvételei
2.Bazilika, a jelenések barlangjával
3.Bazilikák
4. Betegek fürdőzésre várva, Gave folyó

Hozzászólások

@

Kapcsolódó cikkek

Lordes, Franciaország éke (2)

Mészáros Angelika

Lourdes a festői Pireneusok között húzódik meg, közvetlenül a francia-spanyol határ mentén, közel a Földközi-tengerhez.

2011.1.17.

A rovat további cikkei

Hévíz, ahol a stressz gyógyvízben oldódik

A feltöltődéshez Hévízen a világ legnagyobb termáltavánál mindent megtalál. Relaxáljon a hévízi gyógyvízben, tavirózsák között, az őszi hónapokban is!

2017.10.14.    4

Egy szelet Itália

Tompa Orsolya

„Az olyan helyekre vezető utakat, ahová érdemes eljutni, nem lehet lerövidíteni.” (Helen Keller)

2017.8.14.    6

9 érdekesség, amit nem tudtál Hévízről

PR-cikk

Azt hiszed, hogy ismered a Hévízi tavat, mert sokszor hallottad már, hogy Európa legnagyobb gyógytava, hogy télen-nyáron úszkálhatsz benne tavirózsák között és közismert, hogy csodákat tesz a fájó derékkal?

2017.7.17.    42

Tippek a törökországi nyaraláshoz

PR-cikk

Úticélok azok figyelmébe, akik mozgalmas törökországi kirándulásra vágynak.

2016.6.29.

Izgalmas kikapcsolódás

Izgalmas kikapcsolódás az egész család számára Pécsváradon!

2015.2.15.    13

Csodák birodalma

Joó Fruzsina

A világ számos csodát tartogat számunkra. Olyan helyek, tájak léteznek, melyek még a képzeletünket is felülmúlják.

2014.8.7.    4

Majdnem tökéletes

Nagy Erika

A tökéletes nem létezik, mondják sokan, és elhiszem nekik.

2014.7.24.    11

Nyári utazási tippek

Mire ügyeljünk, hogy egészségesek maradjunk nyaralás alatt is?

2014.7.11.

Peru, a titokzatos

Kabók Zita

Miért éppen Peru? Milyen Machu Picchu? Ezekre a kérdésekre is válaszol Adonyi Éva, aki az utat megjárta.

2014.6.20.

Strasbourgban jártunk (2)

Póda Erzsébet

A történelmi város megcsodálása után utunk az Európa Parlament épületébe vezetett. (A beszámoló második része)

2014.4.25.

Strasbourgban jártunk (1)

Póda Erzsébet

Mégpedig Bauer Edit EP képviselőasszony kétnapos programján. (Első rész)