A múzsai lét viszontagságai (2)
Alma Mahler-Werfel és a hódítás művészete.
Mindezeken túlmenően érkeztünk el a 20. század talán legtalányosabb nőjéhez, Alma
Schindlerhez, a későbbi Alma Mahler-Werfelhez, a múzsák múzsájához, egy tájképfestő
lányához Bécsből, akinek hosszú életébe három zsenivel kötött házassága, és még több
zsenivel való kapcsolata is belefért. Akinek az életéről valóban film forgatása volna immár
cél- és időszerű.
Alma Mahler-Werfel a huszadik század egyik „legnőbb nője”. Ez volt a hivatása:
sokszoros feleség. Vérbeli vadász, aki trófeákra vágyott, és meg is szerezte őket.
Gyűjteményének fő darabja három géniusz, három férj: Gustav Mahler zeneszerző, Walter
Gropius építész, a Bauhaus megalkotója és Franz Werfel író. S a legfőbb mellékalak: Oskar
Kokoschka, aki szintén a férjek csarnokába vágyakozott, ám csak örök szerető maradt. Pazar
kollekció, amelynek a középen ott áll maga az alkotó, Alma Mahler Gropius Werfel. Ez volt a
művészete: magához láncolta a művészeket. S közben intelligens asszony, ki nem teljesedett
zeneszerző, aki az alkotásban mindig egy-két síkkal hátrébb volt, mint férfijai.
A századforduló, a szecesszió, az induló expresszionizmus, a további művészeti
irányzatok új törekvéseikben egészen más, újszerű élményeket nyújtottak a halódó Bécs
polgárainak, mint a korábbiak. Alma, aki tehetséges zenész és komponista volt, meglátta
Gustav Mahlerben a jövendő zsenit, s hajlandó volt érte feláldozni művészi karrierjét.
Huszonegy évesen hozzáment a kétszer annyi idős zenészhez, aki a zenéléstől, zeneszerzéstől
eltiltotta, s csak szerelmi azonosulást, sőt kiszolgálást várt tőle. Alma azonosult, majd
megbánta. Tulajdonképpen férje teljes zenei nagyságát sosem látta át, műveit nem értette,
megragadt Wagner romantikus zenéjének rajongójaként.
Frusztráltságát azután partnerek tartásában vezette le. Almáért amúgy is készek voltak
meghalni a kor híres férfijai (lásd például Alexander von Zemlinskyt), könnyű flörtjei mindig
is voltak, de közeli kapcsolatba ekkor a kor zseniális Bauhaus-építészével, Walter
Gropiusszal került, aki Mahler korai halála után második férje lett. De közben még három
évig viharos szerelem főzte Oscar Kokoschkához, aki közös képeket is festett kettejükről.
Gropiust aztán férji minőségben Franz Werfel, az író követte: „Mahler zenéjét soha nem
szerettem igazán; soha nem érdekelt az, amit Werfel írt; soha nem értettem, amit Gropius
csinált; de Kokoschka mindig mélyen hatott rám” – hangzik ennek ellenére Alma sommás
életvallomása. Szült négy gyermeket, akik közül három meghalt. Anna Mahler nevű
elsőszülöttje maradt életben, aki sosem értette anyját, és tizenhat évesen házasságba menekült
előle.
Titkát sokan próbálták megfejteni. Mi lehetett? Talán annyi, hogy Alma Mahler
nemcsak vonzó, okos nő volt, hanem olyan asszony is, aki megérezte a lappangó tehetséget a
férfiakban, másrészt inspirálni tudta őket a munkára, alkotásra. Ezzel Alma nem tett mást,
mint saját magát szorította háttérbe, lemondott zenei pályájáról, tulajdonképpen személyes
boldogságáról a kiválasztott férfi érdekében. Merthogy mindig vesztesnek érezte magát
miattuk, az ő árnyékukban. (Lásd Mein Leben című, 1964-ben megjelent önéletírását.) Alma
ebben különbözik az őt megelőző múzsáktól. Ő nem a befutott zseni férfiakba fektette
energiáit, hanem a névtelenekben fedezte fel a lehetőséget, a potenciális lángelmét, ahelyett
hogy a maga átlagos tehetségét gondozta volna. Bizonyos értelemben jól döntött. Ez volt
személyes érdeme, de személyes tragédiája is egyben.
V.
Gondolatmenetünk végén pedig némiképp sarkítsunk: vajon mi a helyzet a női alkotók
férfi múzsáival? Avagy ahogy Dr. Koncz Gábor Józsa Judit szobrászművész – már említett –
Múzsák kertje című kiállítás-megnyitóján fogalmazott: „A múzsa az alkotó férfi szerelmét és
szellemét ihletı nı. És ki ihleti a női alkotók szellemét és szerelmét? Vagy: mi a múzsa szó
hímnemű változata? Ezt majd egy következı kiállításon bizonyára megtudjuk.”
Zárszóként, illetve a múzsai mivolt és létmódozat matematikai szintű és igényű
paramétereinek megfejtése helyett inkább örvendjünk, hogy a női (és bizony néha férfi)
nemtők ihlette alkotók (Alma Mahler-Werfelen túl is), szinte kivétel nélkül, homlokukon a
méltán megérdemelt babérkoszorúval, elfoglalhatták sziklaszilárd helyüket a Múzsák lábainál
a Parnasszus hegyén, és ily módon vigyázzák az európai és egyetemes művészet (és
kultúrkör) értékeinek örök időkre való fennmaradását. Nyelvtől, helytől, nemzetiségtől,
karaktertől függetlenül.
Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek
A rovat további cikkei
Kossuth Zsuzsanna
Kossuth Lajos húga, az 1848−49-es szabadságharc idején a tábori kórházak kinevezett főápolója.
2017.3.14. 53
Bányai Júlia
Bányai Júlia az 1848−49-es szabadságharc legismertebb női katonáinak sorába tartozik.
2017.3.7. 10
De Gerando Antonina
Ha valakinek az édesapja Auguste de Gérando*, nagynénje Teleki Blanka, nagy-nagynénje pedig Brunszvik Teréz, milyen jövő és pálya várhat rá?
2017.3.7. 18
Pulszky Polixéna
Életében nagy hangsúlyt fektetett a női nevelésre, munkaképesítésre és a tanítónők ügyére
2014.6.17.
Zsolnay Júlia
A porcelánjáról híres pécsi gyár tette elsősorban ismertté a Zsolnay nevet.
2014.5.20.
Zsolnay Teréz
A porcelánjáról híres pécsi gyár tette elsősorban ismertté a Zsolnay nevet.
2014.3.18. 4