A múzsai lét viszontagságai
Avagy Alma Mahler-Werfel, társnői és a hódítás művészete.
I.
Mindig is érdekelt a női mivolt és létmódozat kérdéseinek többféle vetülete és
kérdésköre: a nő, mint téma általában, illetve specifikusan. Ez utóbbi részleteiben: a nők, mint királynők és nagyasszonyok, hősnők és amazonok, korszakalkotók és felfedezők,
kékharisnyák és gondolkodók, írónők és szentek. Aztán ott a másik véglet: a színésznők,
dívák, primadonnák, múzsák(!) világa.
Álljunk is meg ez utóbbi fogalomkörnél, hiszen a többi közül (végleteiben értendően,
pro és kontra) alaposan kiviláglik ez a történelemből, irodalomból ismert – a férfiakra valami
rejtélyes okból rendkívüli hatást gyakorló –, nők kategóriája. Az embereket mindig is
vonzották ezek a történelemben oly elhíresült kékharisnyák, híres szeretők, irodalmi, társasági
szalonok működtetői, tekintélyes házas- és élettársak, a háttérből női praktikákkal politizáló okos és szépséges, tulajdonképpen vezetésre, irányításra született nők, köztük nem kevesen irodalmi, művészi ambíciókkal rendelkező, s azokkal élni is tudó, korukat megelőző gondolkodók.
Úgy hiszem, innen kezdődik a „múzsa, mint (női) ihlető” fogalom feloldásának
lehetősége is. Minden vonatkozásban. Elképzelhető, hogy ez egy külön világ? Meg lehet
vajon fejteni a múzsai létet? Ennek a felfedezésére tegyünk – immár egy-egy konkrét példán
keresztül – némi kísérletet.
II.
Kik is a múzsák? Válaszunk keresését kezdjük a mitológiánál.
Zeusz az emlékezet istennőjével, Mnémoszünével nemzette a Múzsákat. Kilenc
éjszakát töltöttek együtt, s a nász nyomán Mnémoszüné kilenc egyforma természetű lányt
szült, akik csak az éneklésre gondoltak, semmi egyébre. A lányok közös elnevezésére a
Múzsák szó mellett használtak egy másik kifejezést is, a Mneiait, amely Emlékezeteket jelent.
Ily módon a művészetek és az emlékezet a görög mitológiában rokonok. A Múzsák voltak
ugyanakkor azok, akik lehetővé tették, hogy az emberek képessé váljanak a felejtésre,
amelynek megtestesítője a mitológiában Léthé. Mnémoszüné és Léthé, és közöttük a Múzsák,
együvé tartoznak, feltételezik egymást. A Múzsák anyja az emlékezet és lánya a felejtés.
Hármójuk kapcsolata inherens viszony: benne foglaltatnak egymásban. Ahol emlékezet van,
ott felejtés is van, s emlékezet és felejtés között válik jelenvalóvá a művészet. A görög
mitológia mindezeket az istenségeket, mindezeket a tapasztalati tereket női természetűnek
látja, láttatja, ebben is az együvé tartozásunkat hangsúlyozva.
Ily módon immár általánosítva: a múzsák az európai és egyetemes művészet ógörögök
által megfogalmazott ihletői, akik a női szépség alakjait öltötték fel, hiszen a báj, a szép arc, a
törékeny alkat a gyöngébb nem sajátja, ahogy a férfi érzelem tárgya és eszménye is ősidők
óta. Azóta azonban a fogalom kitágult, a munka, az alkotás, az emberi élet egészére kiterjedt,
hiszen mindenki mögött áll egy-egy jótékony nemtő, az örök nő, az anya, a szerelmes, a
hitves, oltalmazóként, ihletőként, illetve az emberi vágyak ösztönzőjeként.
III.
A múzsai babért viselő nőknek hatalmuk van az erősebb nem felett. Kinek több, kinek
kevesebb. Mindig is voltak asszonyok, akik e hatalomból valamiképp többel rendelkeztek. És
ezt használni is tudták.
Kikre is gondolunk? A sort nyissuk Madame de Pompadour márkiné, született Poisson
kisasszonnyal a 18. századból, a súlyosan depressziós XV. Lajosnak egyik elismert ágyasával,
a tizenöt nevesített metresz közül. Az említett hölgy egyébként hosszú éveken át szinte
politikai tanácsadója és lélekgyógyásza is volt az egyébként nős királynak. Elhíresült még a
márkinét követő du Barry grófné személye is. Mária Terézia leghíresebb lánya, Marie
Antoinette is nagy skalpgyűjtő hírében állott, míg a napóleoni idők párizsi társadalmi életének központja Madame Recamier szalonja volt.
Már a 19. század kékharisnyája volt George Sand, a férfinevet viselı írónő, aki nemcsak irodalmi szalonjával, nadrágjaival, szivarjaival, rövidre vágott hajával, népszerű regényeivel lett a kor emblematikus nőalakja, hanem kedvesei számával is, illetve számtalanságával, annyian fordultak meg budoárjában a kor művésztársadalmának nagyjai közül, s persze azon túl is. Ismert Mérimée-vel, Musset-vel, Chopinnal folytatott viharos szerelme. Viszonyt folytatott a fáma szerint többek között Balzac-kal, Berliozzal, Delacroix-val, mind a két Dumas-val, Flaubert-rel, Heinével, Liszt Ferenccel, Stendhallal. (Kevesen tudják, hogy Petőfi múzsájának, Szendrey Júliának is ő volt az egyik példaképe. Az ő nyomán viselt rövid hajat és nadrágot, sőt szivarozott is.)
A huszadik század (de egyébként a teljes a magyar kultúrkör) múzsáira itthonról is
számtalan példa hozható, kiemelve talán a végleteket Ady Lédájával és Radnóti Fannijával –
mint legszemléletesebb példákkal. Gondolatmenetünk e pontján érdemes megemlékeznünk Józsa Judit szobrászművész Múzsák kertje című tárlatának szereplőiről: a kilenc Múzsáról
(Calliope, Clio, Euterpe, Erato, Terpsichore, Thalia, Melpomene, Polyhymnia, Urania
alakjáról); avagy a magyar kultúrtörténet halhatatlan nemtőiről: Magyarország-
Anyaországról, a Magyar Történelem őrangyaláról, Erdély és a Székelység védőszentjéről;
valamint a hús-vér ihletőkről: Júliáról (Balassi Bálint), Lilláról (Csokonai Vitéz Mihály),
Szendrey Júliáról (Petőfi), Lédáról (Ady), Vágó Mártáról, Kozmutza Flóráról, Szántó Juditról
(József Attila), Török Sophie-ról (Babits Mihály), Korzáti Erzsébetről (Szabó Lőrinc),
Annáról (Juhász Gyula), Bauer Ervinről (!; Kafka Margit), Gyarmati Fanniról (Radnóti
Miklós) és Loláról (Márai Sándor). A sor természetesen folytatható…
Összefoglalva az elhangzottakat: a múzsai lét nehéz kázus; szellem és szerelem
összekapcsolódása; gyönyör és szenvedés; olykor az együtt járó múzsák elviselést megosztó
vállalása. Olykor meg a boldogság tébolya. És mindehhez a kedvesi létállapot bizonytalan
attitűdje, esetleg a hitvesi hűség egy életen át vállalt és viselt nehéz kötelezettsége. Nyelvtől,
helytől, nemzetiségtől, karaktertől függetlenül.
(Folytatjuk)
Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek
A rovat további cikkei
Kossuth Zsuzsanna
Kossuth Lajos húga, az 1848−49-es szabadságharc idején a tábori kórházak kinevezett főápolója.
2017.3.14. 53
Bányai Júlia
Bányai Júlia az 1848−49-es szabadságharc legismertebb női katonáinak sorába tartozik.
2017.3.7. 10
De Gerando Antonina
Ha valakinek az édesapja Auguste de Gérando*, nagynénje Teleki Blanka, nagy-nagynénje pedig Brunszvik Teréz, milyen jövő és pálya várhat rá?
2017.3.7. 18
Pulszky Polixéna
Életében nagy hangsúlyt fektetett a női nevelésre, munkaképesítésre és a tanítónők ügyére
2014.6.17.
Zsolnay Júlia
A porcelánjáról híres pécsi gyár tette elsősorban ismertté a Zsolnay nevet.
2014.5.20.
Zsolnay Teréz
A porcelánjáról híres pécsi gyár tette elsősorban ismertté a Zsolnay nevet.
2014.3.18. 4