Fejek és nyakak


Póda Erzsébet  2011.5.2. 4:52

Öten vannak: három nő és két férfi.

Öten ülnek a tévéstúdió asztala mellett. Talán, hogy jól látsszon a valós helyzet – a nők a világ legnagyobb kisebbsége. Vagy talán azért, hogy kiderüljön, ülhet akár száz nő is két férfi ellenében, a vitát a (magyar) pasik fogják megnyerni. Vagy azért, hogy minden (magyar) nőt meggyőzzenek: egy igaz és szent feladat létezik csak számukra, a feleség- és anyaszerep, egy igaz és szent hely létezik csak a kiteljesedésükre, mégpedig a család!

Érdeklődve figyelem a majdnem közszolgálati tévéadó műsorát, mivel a magyar(országi) nők helyzetét próbálják benne boncolgatni. Nem tudom, hány perc telhetett el a műsor kezdésétől, mert a szakállas végszavára kattintok az adásra. Eszerint nem kell a magyar nőket azzal traktálni, hogy karriert építsenek, nem kell nekik az egyenjogúságról és -rangúságról beszélni, hanem hagyni kell őket, hogy legyenek boldogok a családjuk ellátásával, teljesedjen ki életük az anya- és feleségszerepben! Ha ugyanis mással fogjuk tömni a magyar nők fejét (talán azzal, hogy a családon kívül az élet más terén is kamatoztathatják a tehetségüket és adottságaikat s a küszöbön túl is van világ), akkor nem lesznek elégedettek azzal, ami egyértelműen az ő feladatuk: a családban betöltendő szerepükkel. A középen ülő hölgyemény próbál (feltűnően erőtlenül) ellenszegülni, de mondataival heves („férfias”) ellenállásba ütközik. A középső nő saját eszmefuttatásában odáig jut, hogy igazat ad a jobbján ülő szakállasnak. Nem sokkal később a balján ülő férfinak is, aki ugyan nem annyira erőlteti az asszony fakanálnál való maradását, viszont „erős és férfias” nembéli társát nem akarja magára hagyni a vitában. (Természetesen magyar férfiszolidaritásból.)

A másik két nő közül az egyik megpróbál példákat felsorolni az életéből, szemléltetve, hogy a nők teljesítményét nem fogadják el, vagy nem értékelik megfelelőképpen, megkülönböztetik őket szinte az élet valamennyi területén (bizony hátrányosan), és azonos munkáért kevesebb bért kapnak, mint a férfiak. Ráadásul a ranglétrán való feljebbjutás is sokkal nehezebb számukra. De még a története felét se mondhatja el, férfitársa máris közbeszól, sorban megcáfolja a felsorolt példákat. A szakállas kijelenti, hogy nőknek nem is való a vezetői szerep. A középső nő (úgy látszik, ő a műsorvezető) még erőtlenebbül (és pontatlanul) megpróbálkozik a svéd példa felemlítésével, ám a szakállas magabiztos, gúnyos mosollyal leállítja. Mire a nő nem érvel tovább, nem hoz fel újabb, megcáfolhatatlan példákat, hanem rögtön egyetért vele: csakugyan, a magyar nőknek nem kell se kvóta, se svéd példa, mert az tényleg megalázó – és legfőképpen nem magyar (!). A műsorvezetőnő azért még megpróbálkozik: na jó, ha a svéd példa a magyar emberek számára kultúraidegen, akkor említsük meg Franciaországot, ahol a nők mégiscsak jobb helyzetben vannak, mint Magyarországon. De ezt a felvetést a szakállas csípőből hárítja: a magyarokat nem lehet a franciákkal összehasonlítani, mivel a magyarok ötszáz évvel később érkeztek Európába, mint a franciák...

Nem hiszek a fülemnek!!! Ha lenne ismétlőgomb a tévékészülékemen, visszajátszanám szakállas férfitársam velős érvelését, dévédére játszanám, és oktatófilmként levetíteném a női kérdésekkel foglalkozó nemzetközi találkozókon! De így csak az áll módomban, hogy kikapcsoljam a tévét, és megígérjem magamnak, hogy soha többé nem nézek magyar nők helyzetével foglalkozó magyarországi kerekasztal beszélgetéseket. Hiszen a vita végeredménye előre megjósolható, s még csak jóstehetség se kell hozzá. A magyar nők nem tudnak a magyar férfiakkal szemben érvelni, helyzetüket nem tudják szemléltetően elmondani, véleményüket nem tudják érthetően kifejteni, álláspontjukat nem tudják megfelelően megvédeni, mert már az első cáfolatnál feladják és az ellenük beszélő férfiak oldalára állnak. Az említett műsornak sem az elejét, sem a befejezését ugyan nem láttam, de még azt is el tudom képzelni, hogy a műsorvezetőnő (Magyar)ország-világ előtt kijelentette, szép magyar szokás szerint, hogy: hiába minden – a férfi a fej, a nő pedig a nyak, mely a fejet mozgatja!

Az általam látott műsorban azonban most is a fej mozgatta a nyakat...

Fotó: Lelkes Edmund



Hozzászólások

@


Kapcsolódó cikkek

Furcsa párok

Póda Erzsébet

Furcsa párokkal bárhol találkozhatunk: az utcán, a moziban, a pubban vagy akár a fodrásznál is...

2016.3.17.   


Mentsük meg! Kit is?

Póda Erzsébet

A nyakak és fejek örökös problémái...

2012.1.20.    3


Mese, mese... meskete

Póda Erzsébet

A kedves és szép lány úgy képzelte az életét, mint ahogyan az a mesékben szokott történni.

2011.9.1.  4   


Várakozás

Póda Erzsébet

Az élet sokkal kacifántosabb történeteket tud produkálni, mint bármely emberi fantázia.

2011.6.3.  1   


Fáradhatatlan nők

Póda Erzsébet

Szeretjük olvasni, hallani, látni, hogy más nők sem fáradtak el az ünnepi maratoni sütés-főzés-takarítás-vendéglátás ideje alatt.

2011.1.13.  2   


Játszmák, ajándékok

Póda Erzsébet

Ajándékok (ex)feleségektől, feleségjelöltektől (ex)feleségeknek, feleségjelölteknek...

2011.1.4.   

A rovat további cikkei

A marionett bábuk

Oriskó Renáta

A marionett bábuk nap, mint nap magukra csatolják a láthatatlan zsinórokat, hogy mások kedvükre rángathassák őket.

2017.7.24.    13


A szépség ezer arca

Oriskó Renáta

A világ állandóan változik, mindig más a követendő példa, mások az aktuális trendek.

2017.6.1.    14


Foltok

Póda Erzsébet

Ül a számítógép mögött.

2017.4.26.    9


Magzatvíz

Póda Erzsébet

A magzatvíz vizsgálat – meg ami mögötte van és lehet...

2017.4.24.  1    31


Mindenki függ?

Oriskó Renáta

Ragaszkodás, hozzászokás, nem bírom nélküle állapot, függőség... Azt jelenti, rabjai vagyunk valaminek.

2017.3.24.    21


Megegyezés

Póda Erzsébet

Avagy a női lélek minden anyagiak felett.

2017.3.14.    11