Tiszta erőből nyár

Kovács Márta  2015.7.21. 0:18

Minden szülő életében eljön a pillanat, mikor gyermeke kamasszá érik, és már nem a szüleivel képzeli el a nyaralást.

Tiszta erőből nyár van! A vakáció első napján ezzel ébredt a kamaszlányom is. Végre-végre! Mennyire várta már, hogy a sarokba hajíthassa az iskolatáskát, és vele együtt az elmúlt tanév minden búját-baját! Szabadság, forróság, buli, szerelem – körülbelül ezt jelenti most neki ez a két hónap.

A nyár közeledtével szinte naponta új variációk születtek. Különféle lehetőségek a hétvégékre: fesztiválok, táborok, sátorozások, kempingezések, bicikli-, csónak- és egyéb túrák, a semmiből felbukkanó új és újabb legjobb barátok. Barátok, akiknél el lehet tölteni pár napot, amíg a szüleik nyaralnak. Van medence, kerti tó, jakuzzi, és még ki tudja mi minden.

Hirtelen megváltozik minden, amikor a szülők felfogják, hogy a kamasz már nem vágyakozik a közös családi nyaralások után, nagynénikkel, nagybácsikkal és a többi rokonnal. Egyszeriben unalmassá válik nekik a megszokott társaság, valami másra, többre, újra vágynak. Legtöbb esetben nem is a luxusnyaralás a nyerő, hiszen ebben a korban szeretik a kihívásokat, ezért igazi kalandot jelent egy hétvégi sátorozás a haverokkal. Csak mi, szegény szülők fogjuk a fejünket. Valahogy a békesség kedvéért döntenünk kell, engednünk kell.
És ez bizony nem egyszerű.
Mindenképpen jól kell ismernünk a gyerekünket ahhoz, hogy el merjük engedni egyedül nyaralni. Meg kell vele beszélnünk az érzéseinket, hogy mi az, amitől tartunk, amitől féltjük őt, de semmiképpen sem szabad rémtörténeteket mesélni! Ha csak lehet, kérjük meg őt, hogy mutassa be a barátait, ismerjük meg őket, beszélgessünk velük. Szervezzünk rövidebb közös programot: például egy mozizást, egy vacsorát, egy otthoni kerti sütögetést, ha van rá mód, ahol lehetőségünk nyílik beszélgetni a barátokkal is.

Nem árt tisztázni a szabályokat, mielőtt útnak eresztjük őket. Egyezzünk meg, hogy milyen időközönként tudjuk őt elérni a telefonján. Állítsunk fel közösen egy biztonsági tervet! Beszéljünk az alkoholról, a drogokról, a hülye emberekről, a potenciális veszélyekről és arról, hogyan értesülünk arról, hogy éppen hol van, mit csinál, és mikor ér haza. Nem árt tisztázni néhány alapvető dolgot az elsősegélynyújtással kapcsolatban. Például, mi a teendő darázscsípés, napszúrás vagy kisebb balesetek esetén. Esetleg meg lehet nézni néhány ezzel kapcsolatos videót az interneten.

Nem lesz egyszerű nyugodt szívvel nekivágni a nyárnak egy kamasz gyerek mellett. Biztos, hogy más lesz ez a nyár, mint amikor még biztonságban magunk mellett tudhattuk őket. De ha jól készültünk, ha sikerült a bizalmába férkőznünk, akkor jó esély van rá, hogy különösebb gondok nélkül megússzuk a nyarat. Ne feledjük: mi is voltunk kamaszok, mi is vágytunk a szabadságra, velünk is átélték ezt a szüleink, mégis itt vagyunk.

Hozzászólások

@

Kapcsolódó cikkek

Kamaszkori átalakulások

Kovács Márta

Hétvégén pirosra festette a haját. Hétfőn piercinget akart az orrába rakatni, egy (szerinte) gyönyörűséges karikát.

2015.5.19.    24

A kamaszkor testi változásai

Kovács Márta

Szinte egyik napról a másikra válik az addig aranyos kisgyerek nagyszájú, nyurga, elégedetlen kamasszá.

2015.3.31.    15

A kamaszkor kérdései

Kovács Márta

A legtöbb szülőt, bár készül rá, mégis váratlanul éri, amikor beköszönt gyermeke kamaszkora.

2015.3.5.    13

A kamaszok nevében

Puha Andrea

Minden szülő megéli azt a keserves időszakot, mikor úgy érzi, nem tud szót érteni a gyerekével.

2008.9.2.  1    1

Fiam!

Madarász Ildikó

Hadd szólítsalak így, bár tudom, hogy ezt a megszólítást ki nem állhatod...

2008.8.1.  5    4

A szülők és a kamaszkor 2.

Vég Erzsébet

A kamaszkor szülő és gyerek számára egyaránt nehéz időszak. Talán segít az érintetteknek az alábbi néhány tanács.

2007.7.11.  2

A rovat további cikkei

Mennyi szabadság jár nekik?

Jády Mónika

Első szerelem, alkohol, új baráti kör – mindez gondokat jelenthet a tizenévesek (szülei) számára.

2017.6.29.    3

Felnőtté válás

Faar Ida

Nagykorúság – minden kamasz álma!

2013.4.17.    14

A tinik és a nyár

Huszár Ágnes

Néha azt gondolhatja az ember, hogy a feje tetejére állt a világ, nincsenek a helyén a dolgok, hiszen amit látunk, meghökkentő.

2012.7.6.

Kis-nagy kamasz

Kovács Márta

Amikor reggel mellém állt, azt mondta: „Már akkora vagyok, mint te!”

2012.4.5.    13

Tabletta

Póda Erzsébet

Fáj a fejem. Anyám azt mondja, vegyek be egy tablettát.

2011.6.22.  1    6

Méhecskék, pecsétek

Anyalai Réka

Egy középiskolás diáklány elmélkedései.