Por
Az új éved Kecskeméten, a Katona József Színházban, Spiró György: Prah című darabjával kezdődött
Szabad-e álmodoznunk? Ha megvalósul az álmunk, tudunk-e vele élni?
Ezek a fel nem tett kérdések egy szegény, magyar házaspár konyhájában várják a választ. A másfél órás, egyfelvonásos darab itt játszódik, mégis az egész világot behozza nekünk és bevisz minket, nézőket is oda, hogy a szereplőkkel együtt töprengjünk, örüljünk, bosszankodjunk, féljünk. E köré épül ugyanis a történet: a férfi lottózik, és most úgy tűnik, megnyerte a főnyereményt: 600 millió forintot. Már „csak” ki kell váltani.
Tragikomédiának nevezném a darabot, ami elénk tárta a mai magyar valóságot. Azt, hogy milyen is spórolva, sőt nélkülözve élni. És hiába lenne ebből a nyomorúságból kiút az a nagy összeg, úgy tűnik, a szereplők nem tudnak élni vele. A nő első döbbenete után egy kakaós (délszlávul prah = por, innen a cím) dobozba rejtik a szelvényt, majd tervezgetni kezdik, hogy mire fordítanák. Az ötletek közül csak néhány: lecserélni a függönyöket, megvenni egy egész szigetet, stb. Eközben szépen kirajzolódik előttünk a házaspár eddigi élete, létért való küzdelme. Aztán egy idő után előjönnek a félelmek is, hogy a sok pénz miatt a gyerekek majd lemészárolják őket vagy, hogy a férfi „kurvázni kezd”. Ennek a párnak van valamiféle múltja, de jövője aligha. A szemünk előtt hullik darabokra az a kapcsolat, ami talán soha nem is létezett igazán.
Kétségtelenül voltak kacagtató megjegyzések a másfél órás egyfelvonásosban, de a darab második fele körül már nagyon nem volt kedvem nevetni. Sőt, a vége felé, amikor a férfi még a nyertes szelvényt is hajlandó elégetni, csak maradhasson a nővel (aki éppen elzavarta őt a szelvénnyel együtt), már inkább sírtam volna.
Két döbbenetes következtetésre jutottam a darab végére: az egyik, hogy a nő annyira belefáradt és belefásult az eddigi életébe, hogy már örülni sem tud, sőt örökös félelmei miatt csak kritizál, soha nem dicsér és pláne nem mosolyog. A másik pedig, hogy mennyire félhet az a férfi az egyedül-léttől, aki a jövőt, a lehetőséget képes feláldozni egy nem létező házasság megmentésére.
A téma minden szomorúsága és nyomorúsága ellenére kitűnő előadást láttunk, és a két színész alakítását is csak felsőfokú jelzőkkel illetném.
Írta: Spiró György
Rendezte: Pinczés István
Nő: Csombor Teréz
Férfi: Sirkó László
Hozzászólások
A rovat további cikkei
A rendteremtés művészete
Nézzük csak, mit ajánl a témában a szakértő Marie Kondo a Tiszta öröm című könyvében!
2019.1.30. 16
Szlovákul szeretni
A rendkívül megkapó, egyszerűségében nagyszerű könyvborítón már akkor megakadt a szemem, amikor a kiadó még a megjelenés előtt a világhálón hirdette Durica Katarina legújabb regényét.
2016.6.10. 27
Hétköznapi hőseink
„Mindenkinek szüksége van egy képzelt világra, ami segít a nehéz időkben.” (Olvasmányélmény)
2016.4.13. 5
Mitől lesz isten az ember?
Recenzió a Pesti Magyar Színház Frankenstein című előadásáról.
2015.3.3. 24
Swing – az új magyar sikerfilm
A legújabb magyar gyártású vígjáték három különböző generációjú nő történetét dolgozza fel.
2015.1.21. 10
És a hegyek visszhangozzák
A kabuli születésű író és orvos világsikerű regényeiért (Papírsárkányok, Ezeregy tündöklő nap) számos olvasó rajong.
2014.11.6. 5
Erlend Loe: Fvonk
Egy viszonylag vékony kötet, amely főként kétszemélyes párbeszédekből áll. Két férfi párbeszédéből. (Könyvrecenzió)
2014.9.16.
100 magyar baka
Már 100 év is eltelt azóta. Többségében békében, legalábbis az első világháborúhoz mérten, viszonylagos békében.
2014.8.14.
Senko Karuza: Szigetlakók
A lapokról egy letűnőfélben levő életforma köszön vissza, ami sok turista számára jelenti a paradicsomot...
2014.7.17.
Eldorádó – a poklon túl
A menekült tematika, legalábbis a hírek szintjén, jelen van mindennapjainkban, de szépirodalmi feldolgozása ritkaságszámba megy.
2014.6.5. 6
Stefano Benni: Gyorslábú Achille
Amikor hősünk, kéziratokkal a hóna alatt, kilépett az ajtón, a világ nem volt meg.
2014.4.25. 9