Indul a bringaszezon!

Fekete Krisztina  2015.4.15. 2:39

A tavaszi napsütés nem kizárólag a rügyeket vagy a madárcsicsergést csalogatja elő a téli hallgatásból, hanem nekünk, városlakóknak is kedvez.

Végre ledobhatjuk magunkról a három réteg ruhát, nem kell sapkával kócolnunk a kifésült hajunkat – csak felkapunk egy farmerkabátot, pólót és kint is vagyunk a szabadban!

A városi ember kényelmes. Készen megkapja a boltban a tejet, nem kell a Riskát megfejni kora reggel, Riska csak a dobozról mosolyog vissza rá. A tojás is négyes, hatos, tízes csomagolásban várja őt a boltban. Megszokta a kényelmet, a gyorsaságot, a pörgést, a pontos vagy pontatlan járatokat, ami eljuttatja őt A pontból B pontba. Aztán persze igyekszik a kényelem átkaként rárakódott felesleges kilóktól megszabadulni. Konditerembe jár, nagyon sok pénzt otthagy egy-egy óráért, majd hazatérve, a televízió előtt a gazdaság hanyatlásán sajnálkozik, és infarktust kap a benzin emelkedő árától.

Ha egy kicsit szabadjára engednénk a képzeletünket, láthatnánk, hogy a városi nyüzsgés kevésbé lenne zajosabb, stresszesebb, ha a temérdek autó, hangos buszok, trolik, nyikorgó villamosok száma csökkenne. Az autó nem megoldás a reggeli tumultus elkerülésére, legfeljebb a kényelmi faktort elégíti ki. Sokunk örömére az egyre inkább divatba jövő kerékpár az, ami képes lehet visszaszorítani a kipufogókból kiömlő füst mennyiségét.

Azonban a kerékpáros a legvédtelenebb az utakon, hiába az első illetve hátsó lámpa, bukósisak (ami nem is kötelező), hiába a sok-sok kerékpárosoknak kijelölt útszakasz. Minket nem véd egy fémdoboz, sem biztonsági öv, légzsák és még a kerékpárunkra sincsen biztosítás. A bringázás nem veszélytelen vállalkozás, de néhány év tapasztalat után kijelenthetem, hogy a legjobb választás. Az autók között szlalomozva célt érhetünk egy végeláthatatlan dugó közepén, miközben a sofőrök fogukat szívva, idegesen tovább csücsülnek az órákig tartó, lépésben történő menetelésben. Nem kell tülekedni a le- és felszállásnál a metrón, buszon, villamoson, szabadon választhatjuk meg az útvonaladat, nem kell igazodnunk semmilyen menetrendhez, csak a saját magunkéhoz. Friss levegőn mozgunk, észre sem vesszük, és a reggelit egy egyszerű munkába tekeréssel már el is égette a szervezetünk – az ebédet meg majd a munkából haza.

Moziba, szórakozni menni kerékpárral – a kerékpár divatba jött. A mozik, éjszakai szórakozóhelyek előtt tömegével parkolnak a kerékpárok, várva a tulajdonosukat. A bringa az első olyan divatcikk, aminek úgy örülök, mint kislánykoromban az eperízű gömbnyalókának. Sokan divatból veszik meg a biciklit, de ennek legalább értelme van. Ha még divatból is, de jót tesz vele. Nem csak saját magának, de a környezetének is. Saját magának azért, mert észrevétlenül edzi magát, a közérzete javul, kevésbé lesz fáradékony a rendszeres mozgás beiktatásával. Sokunknak nincs ideje napi akár két órát is feláldozni egy-egy konditermi edzésért. Időt spórol és pénzt. Cserébe a kényelemért, természetesen. Azt hiszem alaposabban végiggondolva, az ember áldozhat a kényelméből azért, hogy a munkahelyi stresszt szempillantás alatt kivarázsolja magából. Mert mire bringázva hazaér, az egész napi idegeskedést a háta mögött hagyja. A környezetének pedig nem másért tesz hasznos szolgálatot, mint csökkenti a kipufogógázok összmennyiségét. Sok kicsi sokra megy.

Számos kampány indult, ami felhívja az emberek figyelmét a kerékpározás előnyeire. Bringázzunk a munkába, bringázzunk ide és oda. A lányoknak külön bringaszerelési tréningeket tartanak a belvárosban, hiszen egyikünk sem úgy született, hogy tudjon defektes kereket cserélni. És ahogy a busz lerobbanhat, az autónk is bemondhatja az unalmast, a mi kerékpárunk is gondolhatja úgy: se előre, se hátra. Budapesten folyamatosan építik és fejlesztik a bicikliutakat. Egyre több helyen lehet bérelni kerékpárt, amihez bérletet válthatunk, akár havit, akár éveset, kombinálva az esetlegesen már meglévő tömegközlekedésre érvényes bérletünkkel. A kampány zeng, az emberek pedig remélhetőleg csak a tavaszt várják, hogy újra biciklire pattanhassanak, illetve az újak kipróbálják magukat a nyerges közlekedésben.

Kedves lányok! Nem kell megijedni a lehetséges ' úgy érkeztem meg a munkába, mint aki az előbb futotta le a maratoni távot, soha többé nem jövök bringával ' kijelentésektől. Nagylányok vagyunk, ha kicsit feszesebb lenne a tempó, akkor tegyünk a táskánkba egy váltópólót vagy induljunk el időben, és ne a kifogásokat keressük, hanem tegyünk azért, hogy egészségesen és kiegyensúlyozottabban teljenek a napjaink. Sokan nem hiszik el, amíg ki nem próbálják. Autó helyett kerékpár, stressz helyett kerékpár, diéta helyett kerékpár, órákon át tartó megállóban történő várakozás helyett kerékpár. Ha nem hiszünk azoknak, akik tapasztalatból beszélnek, akkor nyissunk meg egy olyan alkalmazást az interneten, ami kiszámolja hány kalóriát égetünk el, akár egy félórás, közepes tempójú tekeréssel. A lelkesen integető, velünk szembejövő bringás fiúk biztató, széles mosolyáról még egy szót sem szóltam. Nagyon örülnek a bringáslányoknak. Sőt, én mondom, esetleges javításnál biztosan egy csavarral többet is meghúznak a kedvünkért kétkerekű járművünkön.

A bringázás hobbi és mára már divat is, a legjobb fajta. A fővárosban is. Engedjünk kicsit a kényelmes életmódból, legalább egy próba erejéig! Válasszunk ki egy napot a héten, amikor reggel kellemes az idő, nincs orkán erejű szél, eső sem esik. Üljünk fel a saját biciklinkre, vagy béreljünk egyet, tervezzük meg az útvonalat előre (nehogy meglepetés érjen minket), és meg fogjuk látni, sokkal mosolygósabban indul a napunk. És mire épp lankadna a jókedvünk, a munkaidőnk le is járt, és újra megtekerhetjük kétkerekű drótszamarunkat. Nem mi leszünk azok, akik a délutáni csúcsforgalomban a másik lábát tapossák a villamoson, mert mi a szabadságot választottuk, a napsütést és az arcunkat legyezgető kellemes szellőt.

Hozzászólások

@

A rovat további cikkei

Különleges sárkányrepülés

Zana Anita

Különleges élményben lehetett részük a gyengénlátóknak a közelmúltban, amikor is sárkányrepülésen vehettek részt. Pintér Erika mesél az élményeiről.

2023.9.15.

Hányadik gyerekként születtünk?

Timár Tímea

Az élet egy örökös körforgás: magatartásunkat a megszokott családi minták és értékek is meghatározzák.

2023.1.20.    19

Fodrásznak születtem

Póda Erzsébet

Fennállásának 20. évfordulóját tartotta a dunaszerdahelyi Linda Hair Salon, melynek tulajdonosa Horváth Linda.

2022.9.19.

Nagymellűek, figyelem!

Palkó Emese

Sportmelltartót vásárolni majdnem minden aktívan sportoló nő számára hatalmas kihívást jelent, főleg, ha nagy mellekkel van megáldva.

2022.8.10.    7

Felcsendült a nóta

Bott Noémi

„Szólj, szólj csalogány” címmel került megrendezésre első alkalommal a csallóközi Hodosban a magyarnóta-verseny.

2022.6.8.

Alfamániások találkozója

Póda Erzsébet

Fergeteges találkozót tartottak az alfarómeós autósok a csallóközi Szilason.

2022.6.6.

Kicsik hatalmas szívvel

Bott Noémi

Kicsit később a megszokottnál, de a bősi kultúrházba is beköltözött egy pillanatra az anyák napja.

2022.5.26.

Hat alapelv étrendünk megváltoztatására

Póda Csenge

Ha szeretnél tenni valamit a környezetedért, emellett vigyázni az egészségedre is, kezdd az étrended megváltoztatásával!

2021.10.18.    10

Drága nagymamák!

Póda Erzsébet

Kincs, melyet senki más nem adhat az embernek, csak a nagymama: mesék, hangulatok, tapasztalatok, bölcsességek – és sok-sok feltétel nélküli szeretet.

2021.6.1.    1

Megtennéd? Kérés vagy parancs?

Busai Hajnalka Lilla

Életünkben csak nagyon ritkán kérnek tőlünk valamit...

2020.7.14.    8

Vizes élőhelyeink

Póda Csenge

A mindannyiunkat éltető vizes élőhelyeink több szempontból is fontosak számunkra.

2019.9.23.

Alvási pozíciók

Timár Tímea

A nyugodt és pihentető alvás elengedhetetlen szükséglet mindenki életében...